One-pager, který zaujme každého investora? Faktický a stručný, radí Jiří Skopový ze Seed Starteru

NÁVODY

3. listopadu 2020

Vychytaná vizitka startupu, elevator pitch převedený na papír. Asi tak nějak by se ve stručnosti dal popsat formát one-pager: jednostránková prezentace, která vás představí potenciálním investorům, klientům či partnerům. Leader Seed Starteru České spořitelny Jiří Skopový radí, jaký formát zaručeně zaujme mezi ostatními.

„Jediná stránka A4 může rozhodnout, zda v klientovi nebo investorovi probudíte kýžený zájem. Je tedy velmi důležité one-pager nepodcenit a věnovat mu zvýšenou pozornost,“ tvrdí Jiří Skopový z České spořitelny. Právě on prochází všechny nadějné projekty, které se registrují do programu Seed Starter, a zvažuje další postup. One-pagery se proto probírá prakticky denně. A dokáže také na první pohled rozlišit, který má šanci mezi ostatními zaujmout.

„Jediná stránka A4 může rozhodnout, zda v klientovi nebo investorovi probudíte kýžený zájem.“

Zdůrazněte, v čem jste jiní

Na one-pageru podle Skopového často rozhodnou už první dvě věty. „Měly by jasně představit aktivity startupu a především zdůraznit, v čem je jeho přidaná hodnota, v čem se liší od ostatních. Dobře působí, když one-pager začíná stručnou zmínkou, pro koho jsou produkt nebo služba určeny,“ míní manažer Seed Starteru Skopový. Tento tzv. positioning by pak měl být pravdivý a uvěřitelný, zároveň pochopitelný i pro laika, bez příliš detailních technických popisů.

Za dobrý příklad považuje Skopový vyjádření Amazonu z roku 2001: „Pro uživatele internetu, kteří mají rádi knihy, je tady Amazon.com – prodejce knih, který má okamžitě k dispozici přes milion výtisků. Na rozdíl od tradičních prodejců knih přináší možnost pohodlného výběru z obrovského množství titulů za velmi příznivé ceny.“